söndag 12 oktober 2014

Matsalen är igång och Karlsson har brutit benet!

Hej och välkomna! 

Denna vecka har jag äntligen kommit igång med matsalen i Ekeborg. 
Ritning och mätningar var det första vi fick ta tag i. Här är det lite prototyp på dörrsättning. 

 


 Efterhand som jag ritade och mätade så var där en som letade saker på nätet så att vi kunde beställa hem alla byggdelar som behövs för att komma vidare. Min lille Karlsson! 



Efter mycket om o men så var det till att börja prova i huset. Herr Adam är behjälplig och så hade vi fått till det med nya väggen och var dörrarna skulle placeras. 



Längs in i rummet blir det en ny vägg med dörr som kan öppnas en liten bit. Denna dörr är den som så att säga leder vidare in i vänstra husflygeln. På väggen kommer även den stora öppna spisen stå. Till höger där Herr Adam står kommer det att bli en liten utbyggnad med dörr till serveringsgången. Dags att börja förbereda för väggfäste och att grundmåla taket. 


Listerna är satta där väggen ska fästas, tapeten som ska synas innan om dörren är limmad samt så har  golvlisten kommit på plats också har taket blivit målat. Nu skulle vi börja förbereda uppritningen av golvläggningen. Karlsson som vanligt på hugget och skulle gå ner på knä för att rita upp strecken till fiskbensparketten. Pang sa det och eländes, eländes...... Karlsson har brutit benet! Det gick mitt av så det var bara att in på sjukstugan och gipsas!


Det är väl bara på att hoppas att det finns snabb tid för operation nu i veckan för utan Karlsson blir det inget kul på bygget. Jag hoppas jag kan hjälpa min lille kompis snarast med benet! Nu ligger han på soffan med sin katt och vilar. 

Nu är det väntan som gäller tills det att alla beställda saker från allehanda leverantörer dyker upp på posten. Måtte det nu inte bli som senast med paket som försvinner på vägen.....

Under tiden så får jag fortsätta med alla broderier som är på gång. Mattan börjar ta sig och ni ska snart få se ny bild på den och dessutom har det blivit en julgransmatta som ska monteras. Har just börjat på ytterligare en liten julgransmatta och lovar att ni ska få se resultaten innan dom flyttar hem till det lilla dockhemmet som dom ska bo i.




Önskar er alla en härlig vecka och till nästa helg är det 
dags med en liten miniträff igen. Hoppas ni kikar in för då 
ska vi börja med julpyssel hälsar 

Titti 


4 kommentarer:

  1. Hi Titti, you have already been so busy in your dolls house, but what a bad luck that Karlsson broke his leg! I guess you now have to make for him a pair of crutches so he can stumble around a bit ;O!
    Your embroidery work looks beautiful. It seems that the Christmas virus has struck again in our miniature world, because I've seen more Christmas miniatures this past week :D!
    Have a nice evening and week :)!
    Hugs, Ilona

    SvaraRadera
  2. Hoppas Karlsson blir bra snart! Vilken fin julgransmatta!!
    Och det låter lovande med dörrarna, ska bli spännande att se mer sen.
    Kram Hannah

    SvaraRadera
  3. Hej Titti,
    Jag hoppas hans ben blir bra snart. Planerna för matsalen låter fantastiskt! Jag tror att ditt hus har vackert proportione rum. Den handarbete är härlig.
    Stor kram,
    Giac

    SvaraRadera
  4. Thank you all for your comments!
    Big hug from Titti

    SvaraRadera