söndag 29 november 2015

Matsalens gardiner o 1:a Advent

God Kväll och en riktigt god första Advent till er alla! 

Det är så härligt när inspirationen infinner sig och tiden räcker till för att få sätta sig ner och skapa med sin hobby. 
Äntligen, enligt Karlsson har det tagit rent för lång tid, så är kornischer och gardiner klara till matsalen. Vi tar och tittar på bilderna....


Efter mycket funderande och provmålning och mycket färgblandning så blev det så här. 
Gardintyget som jag valde var ett mjukt sammetstyg med oerhörd lyster. Ett rejält stycke tyg gick åt till varje gardinvåd. Våden blev veckade med hjälp av en bastant tråd. Därefter är de limmade i kornischerna. Omtagen är en gammal bård och tofsarna har jag gjort av en guldsnodd som ristats upp. 
Välkomna att stiga på Herr Adam visar vägen....





Samtidigt är de ju dags att börja pynta huset. Julkransar att dekorera fönsterna med och en liten garntomte i gran hjärta får pryda spegeln. 



Här syns också de små figurinerna som jag målat i kobolt och lagt sm guldflagor på. 

1:a advent och första ljuset ska tändas. Det har varit full fart på Ekeborg. 


Nu ikväll lyser det så fint och jag tror att det ska tändas första ljuset och adventskaffe ska drickas. 


Mycket riktigt här är Lily redo att var med och tända ljusstaken och nanny Klara är på väg för Zara hon har tagit sig upp i soffan och drar katten i svansen. I matsalen är det dukat för herrskapet med saffransbulle och pepparkakor.  



Dags att för godsherren att tända på balkongen utanför galleriet. Där i ena stolen ligger den lilla julstrumpan som ska lottas ut nästa söndag. 



Så är balkongens ljus tända på Ekeborg herrgård och lyser upp i vintermörkret. Juldekorationerna speglar sig så fint i ljuset och kanske kan vi hoppas på lite snö snart. 


Nästa projekt blir att färdigställa ett par tavlor till matsalen. Jag håller på med att göra tavelramar och jag är inte riktigt överens med mig själv om motivet men det kommer. 
Välkomna den 6:e december för att följa lottdragningen av julstrumpan! 
Många kramar till er alla från 

Titti 


7 kommentarer:

  1. This is sooo dreamy dear Titti !!! ♥
    I love each scene, all is decorated with so much love ♥
    Wish you a wonderful Christmas time ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
    Pipi

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Thank you Fabiola! I am so glad you like it
      Hugs Titti

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  3. Hej Titti,
    Gardiner är underbara. tyget och kappa är bara perfekt i rummet. Ditt hus ser så festligt och inbjudande för semester ... Jag älskar det. bra jobbat.
    Stor kram,
    Giac

    SvaraRadera