torsdag 25 juli 2013

Duvorna har byggt bo och skorstenarna har kommit på plats.

Godkväll på er!

Dagen har bjudit på ett litet härligt varmt sommarregn och då har jag passat på att måla och förfärdiga skorstenar samt tillverkat ett litet fågelbo till duvorna. 

Om vi börjar med skorstenarna så är det limmade träbitar där man ser fogarna för att få det att se ut som om dom var murade i block. Dom har blivit målade i tre lager putsfärg och därefter så har det blivit ditsatt skorstenspipor i keramik. Dessa har jag filat lite på för att dom ska se lite skavankiga ut.




Här är dom klara för "transport" till hustaket.

Den högra bilden visar hur man ser det när man står nere vid skåpet och tittar upp. 
Ännu en detalj på husets exteriör som är klar! Så var det ju det där med mina duvor.....
Jag vet,  dom skitar ner och är inte alltid så välkomna att bygga men jag gillar duvor. Dags att bygga bo!

Björken fick släppa till fina små grenar, gräsmattan är ju torr och fin nu efter all sol den har fått och mossa det finns det gott om! Bara att sätta igång...... trodde jag! Nu beundrar jag fåglarna än mer för det är inte lätt att få till ett bo. Efter några försök och lite väl valda ord så blev resultatet så här.....

 
Här sitter dom på takkupan och mamma duva tittar till sina två ägg medan pappa duva har full koll så att ingen kommer och stör.
 
Duvorna är handgjorda med fjädrar och allt av Annie Willis, Fine Design i England. Tyvärr har inte Annie någon hemsida utan man träffar henne på mässor i hennes hemland. Annies djur är alltid lika fina och hon lyckas få till karaktären på varje individ.
 
Thanks Annie! They are so lovely :)
 
 
 
 
Om man då betraktar det lite från ovan så ser det ut så här med lilla duvparet och alla skorstenarna.
  
 
 
 
 
Så var denna dagen tillända och det är dags att krypa till kojs. Det är otroligt vad fort det går för en månads sedan var det ljust som mitt på dagen vid den här tiden. Nu får man ha lampan tänd för att kunna se något. Det är väl bara att konstatera att snart är augusti här! 
 
Som du kanske ser så har jag börjat ändra om lite på bloggen. Lite nya knappar har kommit till och jag har lagt upp några stycken bloggar som jag följer. Sakta men säkert så ska jag väl få ordning på det hela!  Ha nu en riktigt skön helg och ett litet duvkutter till er alla från
 
Titti

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar