fredag 13 oktober 2017

Nannys rum och workshop oktober

Höst kväll och mörkret har lagt sig runt om husknuten. Välkomna för en uppdatering! 
Det börjar finnas tid till pysselkvällar och Ekeborg är redo för fortsatt arbete. 

Nannys rum har börjat ta form. Väggarna är förberedda och tapeterna har kommit på plats.  



Tapeten är helt underbar men jag har tänkt att jag ska lasera utanpå med vit färg för att tona ner färgerna men ändå ska mönstret få lov att skina igenom. 


På bild 1 är det inte pålagt lasering men på bild 2 är första lagret på struket. Jag kommer att lägga på ett tunt lager till för att dämpa färgerna ytterligare när det har torkat. 

Så har det även blivit tid över till Ladys rum! Jag har fattat penseln och börjat måla en skänk som ska stå intill väggen. Börjar längta efter att få detta rummet klart. Här har jag börjat justera till skåpet som jag vill ha det. Blev rätt så besviken på kvaliteten när jag fick hem den men det ska vi nog fixa till.



Efter en rejäl nedslipning och grundning så var det dags att blanda färg så att det passar till det lilla skrivbordet. Tre lager ska det bli innan jag är nöjd. 

På sista bilden så är grundfärgen klar och jag har lagt på det första lagret av det grå i dörrarnas fält. Snart dags för dekormålning och sedan flera lager lack! 

Det är workshop på gång sista helgen i oktober. Den är fulltecknad och jag ser så framemot att träffa alla. Här kommer det en bild på lite av det som vi ska göra. Fru Landén har besökt det lilla skafferiet för att se om det möjligen är något som hon ska kunna använda i Ekeborgs stora kök när det väl kommer igång. 😊


Nu är väggarna torra så dags att lasera omgång nr 2. Återkommer inom kort med uppdatering kring resultatet. 

Njut härliga dagar och stor kram från 

🍁 Titti 🍁



6 kommentarer:

  1. The wallpaper you've chosen for the attic room IS Indeed lovely, and so is the carved chest you are preparing to paint.
    I shall be looking forward to seeing the finished results of both! :)

    elizabeth

    SvaraRadera
  2. Love to see the progress on the house...the wallpaper will be very pretty and soft once it has been toned down. The cabinet's paint colours are also very lovely and looking forward to seeing the painting that will be done inside the panels. Beautiful work! Cheers, Alayne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks Alayne!
      I hope ypu will like the rest when I have finished it.
      Hugs Titti

      Radera
  3. Hej Titti,
    Vilket härligt rum kommer det att bli. Wallpapaer är charmig och är ett fint mönster för rummet. Jag kan inte vänta med att se de färdiga möblerna och jag hoppas att ni har kul på klassen.
    Stor kram
    Giac

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks Giac!
      Love to here from you.
      Hugs Titti

      Radera