tisdag 7 maj 2013

Dagbädd med spetsar

Ibland går det snabbare än man tror det skall göra! :)

Idag har jag färdigställt mitt projekt en dagbädd som får heta "Rosenknopp".

Här har jag utgått från en helt rå säng som har fått en målning i akvarell på varje sida. Motiven hör ihop men är helt olika. Här är de målade och första lagret av linolja med en brytning i är pålagd. Tanken är att motivet ska bara skymtas efter lackning.




Efter 3 lager lack dags att pynta. En vacker gammal ecrufärgad uddspets som rynkats och monterats runt om bädden för att därefter få en liten guldbård som dekoration.
 
 
 
Dags att klä en dyna och få den plats. Denna gång har jag valt ett vackert grågrön tyg med silver och brunockra toner i. Motivet är rosor o blad. Därefter har jag gjort kuddar. Kuddar i massor så många det går att få på bädden. Det är en lyxig känsla att få sätta sig och få stöd både för rygg, nacke och ben. En kudde är naturligtvis handbroderad och alla kuddar är sydda för hand, inget klister här inte!
 
Resultatet......kommer här
 
 
 
 
Det är en underbar lyster i tyget och färgen på bädden är ton i ton med den bruna tonen på tyget vilket ger en samstämdhet med varandra. På sängen ligger det 6 kuddar, två i samma ton som botten, en i brunt och spets med guld, en i ecrusammet med en liten rosett o guldkant, en rund spetskudde med band i svagt aprikos för att hämtas upp i den lilla rosenknoppen på den broderade kudden.
 
 
En bild på kuddar.
 
Bädden är till salu och är du intresserad så kontakta mig på min mail som du finner här bredvid i min presentation. Den klädda bädden kommer att läggas ut på svenska ebay efter alla helgerna.
 
Nu ska jag njuta dagens sista härliga värme och se mig mätt på schäslongen hälsar
 
                                                                         Titti 


2 kommentarer:

  1. Härlig dagbädd, gillar palmen.
    Ska du inte ha den i ditt hus?

    SvaraRadera
  2. Tack! Visst ska jag ha palmen själv i huset.
    Dagbädden är såld och får bo i ett nytt vackert hem!
    Så kul när det man gör uppskattas eller hur :)

    SvaraRadera