söndag 5 maj 2013

Kristallkrona på plats!

Hej,
idag har verkligen våren slagit ut här hos oss. I morse bjöd björkarna på de första spröda bladen. Allt skimrar i det där första ljuvligt skira när solen silar mellan grenarna.

Sköna maj ha bjudit några timmars pyssel i huset. Balustradräcket har målats och lackats för att sedan bli ihop satt med en massa klister. Ni vet ju min inställning till detta nödvändiga ont eller hur...men klister är en viktig ingrediens vid byggandet.

Gardinerna har kommit på plats i fönsterna.......
 


Valnötslisterna har lagts ovan om panelerna......
 

Dörrarna har jag ännu inte gjort något åt. Fortfarande har jag dom på planerings stadiet eftersom jag inte kan bestämma mig för hur dom ska se ut. Ev kommer jag att lägga ett ovanstycke, kanske ska karmarna gå i valnöt och kanske ska dörrarna vara vita med guld detaljer det är en ide som snurrar just nu. Vi får se.....

Så dags med det där roliga att få pynta.....fram med borren och håltagning för lampetterna som håller på att monteras här......

 
Så är det då  äntligen dags för den första kristallkronan att  hängas upp i takrosetten över trappuppgången.
Väggdekorationerna, mellan gardinerna, som målats och fått lite guldinlägg på sig är monterade och där ska jag hitta några fina byster att ställa. Balustradräcket är ditsatt lite på prov för att passas in innan jag sätter fast det i parketten.
Här är så bilderna på härligheten......
 


 
 

Tyvärr kan jag inte visa er alla lampor tända idag eftersom elen inte kommer att vara samman kopplad förrän underskåpet är färdig målat och tillbaka på plats.

Som ni ser så har husan Stina varit på plats och övervakat och städat undan efter hand.

Kristallkronan är gjord av en kär vän, Geraldine på DeCave Design i USA.
Vilket pyssel det var att få hem den hel och fin till Sverige men idag är jag glad över att det lyckades.


Thanks dear Gerry for this lovely chandelier I love it!  
 
 
Ja kära vänner det var allt för denna gång. Nästa gång vi ses så ska räcket vara klart, kolonnerna ska vara målade och stå på sina platser och vem vet kanske täckelsen i hallen, på första bilden, ska falla och ni ska få se mitt lilla projekt. Det är bara några stygn borta nu sen är det klart.
 
Ytterligare en liten kompis har vaknat i trädgården och han får avsluta dagens lilla inlägg.
 
Må väl och njut i solen hälsar
 
Titti 
 
 

 
 
 



 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar