torsdag 30 juli 2015

Matsalen möblerad

Hej och tusen tack för alla kommentarer här och på fb! Det är en sådan glädje att få höra från er och det känns härligt att få återkomma till Ekeborg.

Nu har jag fortsatt med golvet i matsalen. Det har blivit slipat och har  lackats i tre omgångar med slipningar emellan varje lager.  
Denna gång har jag använt en mattare lack och lagt lite bränd umbra samt ett uns guldockra i lacken. Ockran är för att få upp glansen i golvet så att det inte bara ser ut som ett tjock lager lack som blänker.


 Här är det första lagret pålagt efter det att grund slipningen är gjord. Jag använder inte pensel utan gnuggar in den trögflytande lacken grundligt med svamp.


                       Kakelplatta, spatel och svamp oumbärliga redskap i min lilla värld! 

                                                   Så ja nu är det klart! Torktid ca 2 dygn.


                                         Välkomna att stiga in! Det har hänt något i matsalen :)  


Efter många timmars arbete och efter många månaders väntan på golv så är det jättekul att få möblera. Möblerna är handgjorda av Masters Miniatures i England och på spiselkransen tronar en av David Iriartes fantastiska klockor som jag köpte i Chicago. Den är magnifik!
Det kommer att bli antingen ljusstakar eller blommor bredvid vi får se. 


Så första skålen i ett gott vin och kristallglas för herrskapet! Herr Adam står klar för att fylla upp i glasen.



               Där är en liten  hund som har fört upp dörren och som är väldigt nyfiken...... 


Glasen är helt underbara! Gjorda i kristall och flaskan innehåller faktiskt riktigt vin! 
Hoppas på att kanske jultomten kommer med fler glas i julklapps säcken för det skulle var roligt att kunna duka upp bordet med dessa. 

Då ska jag o Karlsson, om han orkar att resa sig ur soffan, fortsätta med gardinerna i sällskapsrummet, lägga bladguld på en ram som ska sitta ovan spisen i matsalen. Många små saker som ska göras och läggas till i alla rum. Dessutom har jag påbörjat ett mattbroderi till matsalen men mer om det nästa gång! 



Ta väl hand om er hälsar 

Titti 


13 kommentarer:

  1. Förlåt det blev fel så här ska det vara. Såååååå otroligt fint mitt hus står och väntar vi har köpt ett eget hus som behöver mycke kärlek men när det är klart ska jag börja med mitt hus igen ha det gott stor varm kram marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marie 💗
      Det är väldigt roligt att göra fint i skala 1/1
      Lycka till!
      Kram Titti

      Radera
  2. Så fint Titti! Älskar möblerna, ja allt ;)
    Ser fram emot fortsättningen!
    Kram Jossan

    SvaraRadera
  3. Hej Titti,
    matsalen är bara vackra. Det ser mycket elegant! Jag älskar rummet självt, men jag älskar också vackra möbler du köpt. Det är utsökt. Jag älskar också mantel klockan och de underbara glasses..basically, jag älskar allt! Bra jobbat.
    Stor kram,
    Giac

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Giac!
      Som it will be courtains and paintings on the walls!
      Hugs Titti

      Radera
  4. A very beautiful room. I really like the floor.

    SvaraRadera
  5. Wow dear Titti, the floor is great ! I love all those beautiful details and, by the way, the very precious pictures ! Those tiny glasses...so beautiful.
    But the floor is the the best of all ! Bravo !!!
    Mini hugs from Pipi :)

    SvaraRadera
  6. Fabiola and Pipi <3 Thanks! I am so glad you like the floor.
    Huga from Titti :)

    SvaraRadera
  7. Que precioso ha quedado todo, el suelo fantástico, me gusta el relog, los muebles, la botella con vino y vasos de cristal, los muebles.. todo es precioso, felicidades.
    Un abrazo
    Maite

    SvaraRadera
  8. Oh my Godness. The first photo ,I thought that it is real room . Amazing work!!, I looked back through some of your older blog posts, and I think all your work is beautiful - so very well done. I'm looking forward to seeing many more of the lovely pieces that you make.

    I decided to follow your beautiful blog and it will be very niece if you visit my blog and follow too.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Niele!
      Warm welcome and Thanks for your kind words!
      Hugs Titti

      Radera
  9. De très belles ambiances! Bravo pour ce travail formidable!

    SvaraRadera