måndag 5 oktober 2015

Gardiner i sällskapsrummet och tavlor på plats.

Välkomna till en underbar höstkväll. 
Vilka dagar vår natur bjuder och höstens färger är underbara. Det slog mig precis att mitt sällskapsrum har ju höstens färgkarta eller hur? 

Varmt välkomna nya följare och tusen tack för alla era kommentarer! <3

Warm Welcome all my new followers and Thanks to all of you for your comments !<3

Nu har Karlsson och jag äntligen blivit klara med gardinerna i sällskapsrummet. Färgen på tyget är jag så nöjd med men det var ingen rolig kvalité att jobba med. Men nu får det vara så här. 

Karlsson har varit mycket hjälpsam och fösökt att hålla tyget som bara ville streta hit o dit. 



Spetsarna är gamla fina handgjorda saker som har legat i mina gömmor och iden till gardinerna fick jag på en en sida som handlade om viktorianska gardiner. Konsolerna är gjorda i trä och papp och klädda med samma tapet som väggarna. 



Alla snoddar är gjorda i sysilke och har tre färger. Jordgloben är från Master Miniatures i England. Så välgjord och passar verkligen in i miljön. 



På det lilla bordet är det konjak och glas samt en liten godisskål och på väggen har gökuret fått sin plats. Gökuren började tillverkas redan 1730 så vi antar att detta är arvegods i huset. 




Ovan om det lilla bordet till vänster så har det kommit en ny tavla. Denna är utskriven på canvas väv och jag har målat på den med oljefärger och lite lack för att få en naturligare yta. Ramen är gjuten och målad med konstnärsguld. 

På söndag den 11 oktober är det mässa i Stockholm på Scandic Hotel Anglais  i Minityrsällskapets regi. 
Du kan läsa mer på deras hemsida http://www.miniatyrsallskapet.se/
Karlsson har bestämt träff med bland annat trädgårdsmästare Ture så det är bara att hänga med och samtidigt passar vi på att njuta någon dag i huvudstaden. Naturligtvis kommer det ett reportage från mässan här på bloggen. 
Vi ser framemot att få träffa många nya som gamla miniatyrvänner. 

På Ekeborg är det dags att ta sig an gardinerna till matsalen. Fortfarande funderar jag på hur de ska se ut men de börjar ta form på ritblocket. Det är mycket som ska göras klart till väggar och golv men en sak i taget. 


Tack för ikväll och jag hoppas att du kommer och haffar
mig o Karlsson på mässan och säger hej! 
Karlsson har koll men jag är lite virrig så snälla stoppa mig! 

Många härliga höstkramar 

Titti  



6 kommentarer:

  1. Så jättefina gardiner! Gillar färgen och de ser verkligen antika och viktorianska ut med
    de fina spetsarna. Hela rummet ger en antik känsla, så fint med jordgloben också. Du är så duktig och kreativ:) Kan du inte skicka lite energi till mig:):)
    Kramar till dig min vän, och ha en jätterolig dag på mässan:)

    SvaraRadera
  2. Tusen tack min vän! Hoppas du får lite ork att ta dig an dina fina rum.
    Hoppas få se många fina alster på mässan.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Hej Titti,
    Hur vacker. du har så många talanger, men en av dina starkaste är att sätta ihop delar av ett rum. Din stil är elegant och välkomnande. Jag älskar vardagsrummet mycket. Målningen är härlig.
    Stor kram
    Giac

    SvaraRadera
  4. Thank you dear Giac!
    I am so proud for your fine words about my work.
    Hugs Titti

    SvaraRadera
  5. Soffan, har du gjort den? Gillar ditt hus skarpt med en mycket fin smak på inredning. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Nej denna soffa är gjord av en amerikansk vän till mig.

      Radera