onsdag 10 februari 2016

Ladys room and passage/ Damrummet med passage.


Hej!
Det är så roligt att vara igång igen med bygget. Det är många moment i det här rummet och tiden bara flyger iväg. Men lite har ju hänt sedan sist :) 
Tack för era kommentarer det värmer så gott! /Thanks all for your lovely comments! 

Hi and welcome! Ladys room with the passage is in progress and I hope you enjoy my pictures. 

Sedan sist så har dörren blivit klar och satt på plats i den lilla utbyggnaden. Istället för att använda tapeten, som bilden egentligen är, så har jag scannat in den och skrivit ut en kopia i en annan ton. Denna har jag sedan suttit och målat för hand  för att få de färger som jag ville skulle framträda. Belysning är monterad på insidan för att lysa upp det lilla rummet. Bilden är monterad långt bak i det lilla rummet samt att jag har böjt den så att det blir en rund form i sidorna. 
Vi tittar på lite bilder :) 


Målning pågår


 Montering av lampor och bilden i bakstycket

 Provning av ljuset och Karlsson han monterar in elen och skåpet. 

                                Golvet har kommit på plats och den första tapetvåden är uppsatt.                                   



Vid sidorna i passagen ska jag ha bänkar för damernas vila på båda sidorna. Här är de under tillverkning i verkstaden. 



Nu så är bänkarna klädda och klara för montage i rummet. Det är bara kuddar som ska tillverkas också men de får vänta en liten stund till. 



Jag har satt ihop en liten lampa som ska hänga i passagen precis innan om valvet . Till denna så ska jag färdigställa en plafond. Lampan har gjort med saker från Bindels Ornament och plafondens grund är från S Cook. 




Här är alla sakerna klara för montering i huset och ikväll har jag sågat till alla taklister och golvfoder. Klara för målning och montering så snart de är målade. 

En liten titt in genom det ofärdiga fönstret avslutar vi med idag. Jag har tillverkat två tavlor som ska hänga i passagen. Naturligtvis måste vi ha kungaparet anno 1895 Oscar II och Drottning Sofia på väggen. Dock inte där ovan soffan men det får ni se nästa gång när de är uppsatta på väggen!:) 



Ha en fortsatt skön vecka hälsar 

Titti 

5 kommentarer:

  1. Hello Titti,
    Ditt arbete förvånar mig alltid. Den lilla skrymsle med 2 soffor är så bra gjort! Jag älskar tha papper och upholstry. Det är en liten vrå som tillför så mycket intresse för din redan fantastiskt projekt. Utmärkta arbete Titti, dina inlägg inspirerar mig alltid och får mig att le.
    Stor kram
    Giac

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!
    Ooo jag blir så glad av bilderna. Himla bra idé med tapeten som ger intryck av spännande rum längre in i huset. Sofforna är jättesnygga, och tyget är en fullträff! Kungaparet i sina ramar är toppen, ett måste i ett sådant adligt herresäte som detta:):)
    Spännande att få se fortsättningen av det vackra rummet.
    Kramar från din vän och lilla lata katten:)

    SvaraRadera
  3. Great work. I really like this room.

    SvaraRadera
  4. Dear friends Thanks for your lovely comments! <3

    SvaraRadera