lördag 29 april 2017

Kudde, möbler och nannys rum


Hej och välkomna tillbaka!

En dag i taget så går allt sägs det, tålamod och lugn! Lite bättre är jag men det tar tid och det känns som om jag bara står still. 
Men så tittar man på sina bilder och då upptäcker man att oj det har ju hänt hur mycket som helst! 

Efter senaste workshopen har jag återgått till att arbeta på Ekeborg samt broderat och påbörjat arbetet med att ta fram arbetsmaterial till höstens kommande workshops. I vanlig ordning så tar vi det i bilder och börjar med en liten kudde som har fått resa iväg till sitt nya hem. 


Här håller jag på att montera kudden på sitt sidenbakstycke. Mönstret är detsamma som jag har sytt tidigare men jag har bytt ut de gröna nyanserna för att få en annat utseende samt att ägaren önskade en grön snodd runt sin kudde. 
Snodden sys på och det färdiga resultatet.


 


Möbler till Lady Elisas rum. Ett litet Bespaq skrivbord som jag har gjort om. Det är många år sedan jag gav mig på dekormålning men skam den som ger sig :) 
Först så slipade jag bordet, la på en matt målargrund och målade de två svagt gröna färgtoner jag ville ha i de olika fälten. Tanken är att skrivbordet ska se använt ut och inte som en ny möbel. 




Därefter började jag dra upp dekormålningen. Utgångspunkt är färgerna i tapeten i rummet där det ska stå. 




Dekoren fick torka i ett par dagar innan jag "slipade" med en hård pensel för att få ner det matta så att jag kunde lägga på första lagret lack. Mellan de andra lack lagerna så slipade jag åter igen med den hårda penseln. 

Här är resultatet i sin rätta miljö färdiglackad och klar. 




Dags för stolar! Vill ha riktigt maffiga stolar, sådana som man bara vill sjunka ner i. Valet föll på ett grönt sammetstyg. Stolarna behandlade på samma sätt som skrivbordet. 





Nu ska jag brodera några små kuddar som ska få ligga i stolarna. En vacker sjal kommer också att få hänga över den ena ryggen. Lilla katten har passat på att krypa upp och mysa i solstrålarna i den nya stolen. 
Underbart att få jobba i sin studio när solen lyser in! 




Karlsson  😉 han jobbar vidare på sina prototyper till höstens kurser. Mycket material som ska göras och många påsar att packa. 



Nu gäller det att börja fundera på resterande möbler, tavlor, lampa och gardiner till rummet. Under tiden så har jag börjat med ovanvåningen för nu är nanny förväntansfull eftersom hennes rum står på tur. 



Snart är det dags med vårens sista workshop. Då kommer en duktig miniatyrist till mig för att leda kursen i hur man binder en bok. Välkommen Ruth det ska bli så roligt att få följa din kurs. Naturligtvis kommer det ett inlägg kring detta. 

Stor vår kram 💕till er alla från 

🌷 Titti         



12 kommentarer:

  1. Helt underbara ting... går gärna in på din hemsida och botaniserar...
    En liten fråga, vilket material broderar du dina superfina kuddar på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena och tusen tack för dina fina ord!
      Jag broderar alla kuddar på silkgauze. Vilken täthet beror på mönstret men oftast på 48 ct.
      Kram Titti

      Radera
  2. Perfecto tu punto de cruz y los avances de tu casa fantásticos,feliz domingo:-)

    SvaraRadera
  3. Vilken kudde - vad du har tålamod och talang! Wow!

    SvaraRadera
  4. The embroidered cushion and the dark upholstery on the chairs are all perfectly done, as is the ladies desk with the floral inlays; each item has been Beautifully achieved!

    SvaraRadera
  5. The beautifully finished desk perfectly picks up the colours of the wallpaper in Lady Elisa's room...what a lovely spot to sit and write out invitations or thank you notes! Love the stitching done to complete the petit point pillow...beautiful! Cheers, Alayne

    SvaraRadera
  6. Jag är bara SÅ impad!! //Bettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Bettan! 😊 Nu får du snart komma o hälsa på!

      Radera