söndag 12 januari 2014

Öppna spisen målas

Hej på söndagskvällen!
En veckas hostande och nysande har det varit. Nu hoppas jag att bacillerna far sin väg så att man kan komma på fötter igen.

Veckan har gett lite tid över att flytta och städa mina första små rum som jag byggde.
Det är farmor o farfar,( som Lena hjälpt mig att göra och som jag är jätteglad över)  som delar hus med lilla mormor. Äntligen har jag fått dammat och ordnat upp hos dom alla tre. Elen har inte blivit inkopplad ännu där rummen står på plats, men alla kablar är utdragna så med tid o stunder så ska det också kunna bli klart. Lite bilder ......



Det är roligt när man även hinner med att vårda sina gamla alster för dessa två rummen har betytt mycket för mig. Nu har jag min matsal kvar att städa och sätta på plats och när det är klart så kommer det bild.

Nu i helgen har jag målat den öppna spisfronten. Inte så lätt att vara stadig på handen när hostattackerna kommer i ett. Kan ni gissa vem som också ville vara med .....Karlsson!


Fronten är tillslipad och den vita färgen är pålagd första omgången. Låter den torka en timmes tid innan jag kompletterar med ytterligare en tunn strykning.
Efter några timmars torkning dags att lägga på guld. Då fick faktiskt Karlsson sätta sig på stolen med sin näsduk... det var ett evigt nysande!

 
Guldmålningen fick jag dela upp på två dagar, det var ett evigt petande och så ville jag ha torktid så att det inte blev kladdigt på det som var målat. Inte så stora ytor att hålla i.

 
                          Här är lördagens arbete och idag har jag färdigställt fronten.

 
Det är lite små missar som ska justeras innan jag monterar den på plats kvar bara.

Idag ligger Karlsson nerbäddad med en rejäl förkylning men jag hoppas han kommer igång igen för i veckan ska jag börja måla väggarna gröna i Ekborg och det vill han inte missa!

Hoppas ni har det bra på söndagskvällen och önskar er alla en bra start på veckan. 
Tills vi hörs igen......take care :)

Titti

2 kommentarer:

  1. Så fint! Jättefina färger! Och dockorna i första skåpet är så fina!!
    Hannah

    SvaraRadera
  2. Tack Hannah! Det är fortfarande lika roligt att titta på dessa skåp som det var när jag hade gjort dom. Lite förändringar har det ju blivit men stommen är den samma.

    SvaraRadera