torsdag 2 januari 2014

Taket som krachade!!

God fortsättning på det nya året hoppas att du har fått en bra start på 2014!

Idag var det äntligen dags för byggmästare Karlsson och mig att börja bygga upp taket till salongen.  Karlsson han var ivrig på att komma igång  så det var till att börja direkt.


Som alltid så är det råvaran som bestämmer slutresultatet. För många år sedan långt innan jag hade Ekeborg så införskaffade jag ett innertak i gips. Tanken idag var att jag och Karlsson skulle slipa och göra listerna klara och kanske hinna måla. Nåväl här kommer arbetet i ett svep .......

 
Slipning pågår......
 tyvärr väldigt mycket slipning för att få det någorlunda jämt och få bort alla luftblåsor.

 
Akta Karlsson...
lister sågas och såhär blev resultatet innan jag skulle måla.....        
       


    Det ser väl rätt så bra ut eller hur?!
 
 Då var det dags att justera lite på ena kanten för att få det riktigt jämt. En enda liten kant som gjorde att ramverket blev snett ...........PANG!


 
5 timmars arbete föll ihop som ett korthus! Troligen för att jag fick slipa så mycket så att det blev för skört  och att jag hade klistrat mittrundeln. Karlsson och jag tog ett djupt andetag, la ifrån oss verktygen och satte oss ner och begrundade eländet. Jaha, låt fantasin flöda....... efter det att jag använt alla svordomar jag kan på tänkbara språk!
 
Ok, ramen är hel och fortfarande fin så den kan jag använda, trälisterna som ska täcka kanterna är också användbara, alltså det är till att använda kniven. Sagt och gjort jag har renskurit ramen och tagit fram en av de underbara plafonder som jag har i gömmorna från Sue Cook. Vad sägs ........
 
 
Karlsson har slagit sig ner på tejphållaren och ser ju rätt nöjd ut! Jodå, jag tror att det går att få till detta så att det blir till belåtenhet. Nu blir det målning imorgon för nu måste jag fundera på hur jag ska färgsätta. Vill ju gärna ha in den gröna färgen från väggarna i takets inläggning så fortsättning följer.......kanske redan imorgon hälsar
 
Titti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar