fredag 6 januari 2017

Nytt år /kursplan 2017

God fortsättning på 2017 och varmt välkomna till en ny städad blogg! 
Good continuation of 2017 and warm welcome back to a new tidy blog! 

Som ni ser så har familjen haft besök av fotografen och det har blivit familjebild och även en bild på alla som arbetar på Ekeborg herrgård. 



Familjen är fotograferade i galleriet och även hundarna är med på bilden. 


Mormor Lady Erika har valt sällskapsrummet där hon poserar väldigt elegant med siktet inställt på en god kopp kaffe. 


I stora hallen är personalen uppställda framför stora trappan. Det är endast Kurt som saknas här men han är som vanligt ute i stallet och tar hand om hästarna. 



Så har jag haft lite storstädning här på bloggen. Tyckte det var dags att få in lite nya färger och nya bilder. 

Nytt år då är det nya kurser på gång! 
Vi drar igång i februari och då ska vi göra möbler som vi gör vid från grunden. Vi bygger, målar, gör motiv, arbetar med olika sorters tyger som vi syr och gör dynor o diverse av. 
I kursen ingår även lite färglära och textillära. Kursledare är jag. 

April kurs då är det fest! Vi kommer att fixa till festbord med dukning, centrepiece, mat och massor av andra saker som tillhör en fest dukning. Antingen gör man en modern dukning eller en sekelskiftes.  Kursledare är Pia och jag. 

Maj då blir det böcker. Vi gör böcker i skinn och binder dom på ett genuint sätt. Kursledare är Ruth.

Ev kommer det att bli en kurs till i vår men är inte riktigt klar ännu! 

Höstens kurser som är klara. 
Skördetid! Vi kommer att ta tillvara alla godsaker som grönsakslandet, skogen, åkrarna har att ge oss. Det blir massor av lådor, korgar, skålar och så vidare som måste tillverkas. 
Denna kurs kan ses som steg 1 och kan kombineras med skafferikursen.  Kursledare är Pia och jag. 

Skafferikursen! Vi har ett fristående skafferi som vi ska fylla med alla godsaker. Det ska hängas bönor till torka, potatis ska i mörka lådor, löken ska torkas osv. Det ska målas, sättas in el i skafferiet och dörr ska på plats. Mycket att göra ..... kursledare är Pia o jag. 

I november så är det dags för en helg med barnkammare. En exklusiv kurs med massor av roliga kit, tapeter, sängar osv som är skräddarsydda för de som kommer att gå denna kurs. Kursledare är Mia. 

Det finns en kurs till på hösten som inte är riktigt klar men som jag hoppas få svar på inom kort. Så två kurser till kan det bli förutom de som du har läst om här ovan. 
Kontakta mig om du är intresserad och vill ha mer information. 
Ni är alla varmt välkomna och jag kan lova att det är otroligt roligt att få dela miniatyrandet på dessa workshops. Otroligt mycket skratt och härliga skapelser. 



Då återgår vi till Ekeborg. I dagarna har jag och Karlsson varit lite aktiva och byggt vidare i rummet. Det är väl lika bra att visa bilder. Ber om ursäkt för kvalitén men min kamera har lagt av så jag har fått ta till en gammal som inte riktigt vill som jag. 




Takets mitt punkt har kommit på plats och Karlsson han har satt in fönster idag. Riktigt slitgöra! 

Golvet har fått sin färg  på översta bilden. Den undre bilden är efter 4 slipningar och 4 lackningar och nu ska det få torka in riktigt så får vi se om ytterligare slipning och lack behövs. 
Under tiden har Karlsson färdigställt målningen av en dörr. På dörrbladet har det fåll lov att bli lite löv. Detta dörrblad ska synas i det nya rummet. 

Då har inte Karlsson och jag mer att berätta för idag. 
Vi önskar er en riktigt skön helg 
och välkommen med frågor och anmälan till kurserna 
Kram från 

Titti 


5 kommentarer:

  1. Helt underbart dockhus. Haar precis börjat och jag blir så inspirerad av din blogg.
    Ha en fin dag
    Yvonne i Rottne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Yvonne!
      Så roligt att du börjat med denna hobby och jag är så glad att kunna få inspirera dig.
      Kram Titti 💕

      Radera
  2. Åh vad jag gillar när det kommer uppdatering från Ekeborg!!
    I mitt nästa liv så vill jag bo där ;-)
    Skulle varit vansinnigt roligt att vara med på någon av dina kurser!
    Kram Bettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bettan!
      Visst skulle man vilja bli liten som ena tesked ibland 😉
      Hade varit jätteroligt om du kom på kurs. Det finns allt från start till avvancerat. Du är så välkommen!
      Kram Titti 💖

      Radera
  3. Så fint och vackert du gör, min vän! :)
    Blir så inspirerad av alla dessa fina detaljer med tapeterna och färgerna och alla små ting som man bara vill titta på om och om igen. Det nya rummet ser spännande ut!
    Jag har lite mer ork just nu att pyssla, och tittar på Ekeborg varje dag för inspiration.
    Kramar från din vän
    Anette och katten

    SvaraRadera